Tworzenie nazwy to proces trudny ale niezmiernie ciekawy. Wymaga wiedzy oraz intuicji, a także potencjału kreatywnego. Co jest ważne w wyborze nazwy? Na co warto zwrócić uwagę?

Jakie są rodzaje nazw?

Nazw marketingowych jest bardzo dużo. Trudno je wszystkie zliczyć. Jednak można jest podzielić na różne rodzaje i się nimi inspirować w swojej pracy nad nazwami produktów czy też marek. Marek Zboralski, autor książki pt. Komunikacja poprzez nazwę zauważa w swojej książce, że można je podzielić według kryteriów takich jak zasięg geograficzny (czyli może być to nazwa lokalna ale może być również nazwa globalna. Innym kryterium jest to, czy jest to nazwa polska czy obca. Kryterium jest również funkcja nazwy oraz gatunek, czyli może być to nazwa marki zbudowana z epitetu albo z innego środka stylistycznego. Również dominujący aspekt w nazwie – jak podkreśla autor wspomnianej książki – jest bardzo ważny, bo może być to nazwa raczej bazująca na racjonalności albo odwrotnie – na emocjonalności, czyli na funkcji emotywnej.

Jak znaleźć nazwę?

Marek Zboralskiradzi również w swojej książce, jak znaleźć tę a nie inną nazwę. Dla laika może to być duży problem, ale ci, którzy działają już w tej branży dosyć długo wiedzą, że materiał do stworzenia dobrej nazwy warto wziąć… ze słownika. Ale nie tylko, bo warto sięgnąć po różne książki. Repertuar jest duży, bo warto sięgnąć po imiona literackie czy filmowe, nazwiska postaci historycznych, postaci mitologicznych postaci z bajek lub baśni, nazwy kwiatów, wydarzeń, a nawet liczb, minerałów, zabytków. Aby nie pogubić w tym gąszczu inspiracji, autor wspomnianej książki radzi doprecyzować obszar poszukiwania, czyli na przykład szukać nie tyle zwierząt, ale ryb czy też innych gatunków.

Aby znaleźć ciekawą nazwę warto także wynotować sobie, jakiej treści poszukujemy. Na przykład jeśli szukamy nazwy lodów, wynotujemy sobie – zimno: radzi autor książki. Szukamy zatem nazw, które komunikują niską temperaturę, czyli: Królowa Śniegu, Pingwin lub Iglo.